Σελιδοδείκτης 53ος
Τσέζαρε Παβέζε
Επιλογή από το
Il mestiere di vivere
Εισαγωγή-Μετάφραση Παναγιώτης Κονδύλης
εκδόσεις στιγμή, Αθήνα 2004
Ο Π.Κονδύλης γράφει για τον Παβέζε
[...] Όμως η αποκοπή από την αφέλεια και μαζί από τους μεγάλους
συλλογικούς σκοπούς πληρώνεται, τουλάχιστον για όποιον δεν έχει αξιώσεις
ισχύος στον τομέα τούτο, με την εμπλοκή σ' ένα πυκνό δίχτυ αμφιβολιών
και δισταγμών, αμφιθυμιών και παλινωδιών, οι οποίες επιτείνονται ακριβώς
επειδή η λύση τους ή η άμβλυνσή τους δεν μπορεί παρά να αναζητηθεί
κοντά σε άλλους, μπλεγμένους εξ ίσου στο ίδιο διχτυ. Ριγμένη και
περιορισμένη στην ιδιωτικότητά της ως ειμαρμένη, η ύπαρξη είναι
υποχρεωμένη όχι μόνο να θέσει όλα της τα ερωτήματα εξ αρχής, χωρίς
δυνατότητα αναδρομής στην παράδοση, στην Αποκάλυψη της θρησκείας ή στον
Λόγο της Ιστορίας, αλλά και να μορφώσει τις σχέσεις της με τους άλλους
χωρίς τη μεσολάβηση αμοιβαία αποδεκτών, περισσότερο ή λιγότερο κοινών
τόπων, που σε κάθε διαρκή, και διαρκώς υποφερτή, φιλική επαφή επέχουν
θέση προστατευτικής ουδέτερης ζώνης και καταφυγίου, όταν στον ορίζοντα
διαγράφονται συγκρούσεις.
Σχέσεις υπάρξεων αποκλεισμένων σε μια ριζική ιδιωτικότητα: αυτό είναι το μεγάλο θέμα του Pavese... Δεν ανατέμνει ωστόσο τις σχέσεις αυτές με τη γαλήνια ή αφ` υψηλού ειρωνία που χαρακτηρίζει την προσέγγιση άλλων σπουδαίων αφοριστικών συγραφέων, αλλά με το πάθος και με την εμμονή, με την μανία του πληγωμένου και τσορουφλισμένου, ο οποίος θέλει να ξέρει τι είναι ό,τι τον πονά κι από που προέρχεται. [σελ.11]
Σχέσεις υπάρξεων αποκλεισμένων σε μια ριζική ιδιωτικότητα: αυτό είναι το μεγάλο θέμα του Pavese... Δεν ανατέμνει ωστόσο τις σχέσεις αυτές με τη γαλήνια ή αφ` υψηλού ειρωνία που χαρακτηρίζει την προσέγγιση άλλων σπουδαίων αφοριστικών συγραφέων, αλλά με το πάθος και με την εμμονή, με την μανία του πληγωμένου και τσορουφλισμένου, ο οποίος θέλει να ξέρει τι είναι ό,τι τον πονά κι από που προέρχεται. [σελ.11]
Παναγιώτης Κονδύλης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου