Πέμπτη, 16 Ιανουαρίου 2014

Τα δεύτερα, δικά μου [16.01.2014]

Στο "Take Five" γράφει πια η..."μαργαρίτα"! Είναι το ίδιο ευθύβολα σχόλια,  πιο ροκ,  ταιριαστός τίτλος, στο ύφος του καλού φίλου Λεωνίδα Καστανά.

Εμείς, κρατάμε τον ίδιο τίτλο, μια κίνηση εγκάρδια, όταν από τύχη ή από επιλογή συναντήσεις κάποιον και το κέρασμα οδηγεί σε μια συνύπαρξη γοητευτική. 

Το "τετράδιο εξόδου" επιστρέφει στην γενέθλια πόλη και γράφει πια σε ρυθμούς τζαζ από το "Καφέ-Βιβλίο", ένα χώρο έκπληξη... Κάθε Πέμπτη, "Τα δεύτερα, δικά μου!".  Όσα συζητούν φίλοι σε μια παρέα...
  Α.ΣΤΕΓΟΣ [ 16. 01.2014 ]

1. Άσπρη είναι η άρια φυλή η σιωπή
τα λευκά κελιά
το ψύχος
το χιόνι
οι άσπρες μπλούζες των γιατρών
τα νεκροσέντονα
η ηρωίνη.
Αυτά λίγο πρόχειρα
Για την αποκατάσταση του μαύρου.

Κατερίνα Γώγου  Το ξύλινο παλτό, εκδόσεις Καστανιώτης, Αθήνα 1982


2. Η δημοσίευση του διηγήματος «Η Σιωπή» του Σοβιετικού συγγραφέα Ντανιίλ Γκράνιν, το 1959, στο περιοδικό «Επιθεώρηση Τέχνης» δίχασε τη διανόηση της Αριστεράς. Το διήγημα ενόχλησε τα κομματικά στελέχη της ΕΔΑ, καθώς αμφισβητούσε το αλάθητο των Σοβιετικών επιστημόνων και τεχνοκρατών, έχοντας ως κεντρικό ήρωα έναν συμβιβασμένο άνθρωπο, που διαλέγει την ηρεμία του απ' την αλήθεια, αδικεί τους άλλους και αγνοεί το γενικότερο συμφέρον. 

Αυτό είναι το θέμα της μελέτης "Υπόθεση Γκράνιν: η λογοτεχνική κριτική στο εδώλιο. Η δίκη της "Επιθεώρησης Τέχνης" το 1959 και η απολογία του Κώστα Κουλουφάκου" της επίκουρης καθηγήτριας σλαβικής λογοτεχνίας Αλεξάνδρας Δ. Ιωαννίδου. Το βιβλίο από τις εκδόσεις Καστανιώτης τιμήθηκε  με το Κρατικό Βραβείο Χρονικού-Μαρτυρίας, το 2009

Σ' αυτό τυπώνεται για πρώτη φορά το κείμενο-απολογία του Κώστα Κουλουφάκου [1924-1994] για την απόφαση της συντακτικής επιτροπής να δημοσιεύσει το διήγημα του Γκράνιν. Το κείμενο, με τίτλο "Σημείωμα σχετικά με τη δημοσίευση του διηγήματος του Σοβιετικού συγγραφέα Ντ. Γκράνιν "Η Σιωπή" και με τη συζήτηση που επακολούθησε, Προς την Διοικούσα Επιτροπή της ΕΔΑ", το εντόπισε η πανεπιστημιακός στο αρχείο του, το οποίο φυλάσσει ο γιος του Πέτρος Κουλουφάκος.

Αποσπάσματα είχαν δημοσιευτεί σε τρεις συνέχειες τον Μάιο του 1973 στον "Ελεύθερο Κόσμο" με τίτλο "Μυστική Εκθεσις του κομμουνιστού Κ. Κουλουφάκου. Πώς εδίκαζε η ΕΔΑ τους διανοουμένους της".

Αναζήτησα και βρήκα το βιβλίο στη βιβλιοθήκη μου. Ας διαβάσουμε και σήμερα, λίγο και για λίγο,  την ιστορία της ελληνικής [και όχι μόνο] αριστεράς. Τα πρόσωπα του παρελθόντος έχουν εκλείψει, όχι όμως οι καταστάσεις και οι εμμονές. Το ίδιο το ζοφερό παρελθόν κυριαρχεί. Και επιβάλει δίκες, καταδίκες και αποπομπές...


3. Ατυχήματα και δυστυχήματα.   Η καγγελάριος, ο Σουμάχερ. Έμπειροι σκιέρ, θύματα! Τα σλάλομ έχουν ή κρύβουν κινδύνους. Εδώ στο δρόμο περπατάς και μπορεί να πάθεις τράκο τρομερό και θλιβερό. Όσοι αποφασίζουν να ασχοληθούν με το σπορ -καταβάσεις, αναβάσεις, ελιγμοί, προσπεράσεις, διαγκωνισμοί, παραγκωνισμοί, διολισθήσεις, κατολισθήσεις- οφείλουν να είναι προσεκτικοί. Στις χιονοδρομικές πίστες, στις πίστες των αυτοκινήτων, στις πίστες των λαϊκών μαγαζιών. 

Στην πολιτική... Στη ΔΗΜΑΡ, παρά τις διακριτικές αποστάσεις από τον ΣΥΡΙΖΑ, δεν αποκλείουν στήριξη της υποψηφιότητας Τσίπρα για την Κομισιόν. "Βλέπουμε θετικά οποιαδήποτε υποψηφιότητα Ελληνα προέδρου στα κόμματα του Ευρωκοινοβουλίου, με στόχο να προωθηθούν τα συμφέροντα της χώρας και της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αλλά βεβαίως εφόσον προωθούν προοδευτικές πολιτικές", δήλωσε ο νέος γραμματέας Θανάσης Θεοχαρόπουλος στην πρώτη του συνέντευξη στον ραδιοφωνικό σταθμό 9,84.


4. Μπλόκο στα σχέδια της δημοτικής Αρχής να ενοικάσει το ακίνητο όπου βρίσκεται ο καταυλισμός των Τσιγγάνων σε ιδιώτη με σκοπό να δημιουργήσει μεγάλο εμπορικό κέντρο, μέσω του οποίου θα δρομολογηθεί και η έξοδος των Ρομά από το χώρο, βάζει ο Συνήγορος του Πολίτη με έγγραφη παρέμβαση του προς τον Γενικό Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Γιώργο Δεικτάκη.

Ειδικότερα, η Ανεξάρτητη Αρχή τεκμηριώνει νομικά γιατί ο Δήμος δεν νομιμοποιείται να προχωρήσει στο χειρισμό αυτό, και επισημαίνει δύο κεντρικά σημεία:

• Πρώτον ότι η στεγαστική αποκατάσταση των Τσιγγάνων και η κοινωνική τους ένταξη δεν αποτελεί ευθύνη των ιδιωτών.

• Δεύτερον ότι η πολιτεία οφείλει να αναλάβει τις ευθύνες της απέναντί τους σε ό,τι αφορά την αξιοπρεπή διαβίωσή τους που εξακολουθεί να τελεί υπό την εγγύηση των αρμόδιων κρατικών οργάνων.

Το ενδιαφέρον της υπόθεσης εκτός των άλλων, είναι ότι ο Δήμος Ηρακλείου, ενώ είχε στα χέρια του αναλυτικό υπόμνημα του Συνήγορου του Πολίτη από τις 31-7-13, το οποίο με νομική τεκμηρίωση εξηγούσε ότι δεν νομιμοποιείται να προχωρήσει στην εκδίωξη των Τσιγγάνων από ιδιώτες στους οποίους θα μισθώσει το ακίνητο που βρίσκεται ο καταυλισμός, το αγνόησε προκλητικά, αποφασίζοντας να προχωρήσει την όλη διαδικασία όπως την είχε δρομολογήσει εξ αρχής…

Έτσι στο εν λόγω ζήτημα επανέρχεται ο Συνήγορος του Πολίτη που τώρα ζητά την παρέμβαση του κ.Δεικτάκη, ξεκαθαρίζοντας ότι θα πρέπει να εφαρμόσει το νόμο -όπως χαρακτηριστικά τονίζει- προκειμένου να διασφαλιστεί η αξιοπρεπής και ασφαλής εγκατάσταση των Ρομά στον καταυλισμό και η σταδιακή ενδεχομένως μετεγκατάσταση τους σε οργανωμένο χώρο που θα υποδείξει σε εύλογο χρόνο. 

Στο κείμενο του Συνηγόρου του Πολίτη γίνεται αναφορά στην υφιστάμενη νομοθεσία και αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, όπου ξεκαθαρίζεται σαφώς ότι "δεν επιτρέπεται η εκδίωξη άστεγων Ρομά, κατοίκων εφόσον ξεπερνά το πρόσφορο αναγκαίο μέτρο για την επίτευξη ενός θεμιτού σκοπού για την κάλυψη κοινωνικών αναγκών χωρίς μάλιστα να τους υποδεχτεί χώρος έστω και προσωρινής αξιοπρεπούς εγκατάστασης". [από το ρεπορτάζ της καλής εφημερίδας Η ΠΑΤΡΙΣ. Το φέρνω και εδώ, αποτελεί μια θετική εξέλιξη.]



5. Χωρίς πολλά λόγια και μια μόνο απορία. Θα μπορούσαν να δημοσιευτούν στην Ελλάδα ανάλογα σκίτσα;  



Ο Φρανσουά Ολάντ προβάλλει μέσα από το στήθος της Μαριάν, του συμβόλου της γαλλικής Δημοκρατίας, και λέει αμήχανος: "Θέλω να σας μιλήσω για την οικονομία..."

Ετσι είδε ο Πίτερ Μπρουκς, ο γελοιογράφος των Times του Λονδίνου, το ροζ σκάνδαλο του γάλλου προέδρου, και την απόπειρά του να δώσει μια σοβαρή πολιτική συνέντευξη Τύπου, την ώρα που όλη η χώρα μιλούσε για τον ερωτικό δεσμό του με την ηθοποιό Ζουλί Γκαγιέ.



Τον Φρανσουά Ολάντ με ανοικτό φερμουάρ και το πέος του να διαλαλεί "Εγώ ως πρόεδρος..." – μια φράση που είχε επαναλάβει πολλές φορές ο Ολάντ στο προεκλογικό του ντιμπέιτ με τον Νικολά Σαρκοζί – σχεδίασε ο σκιτσογράφος Luz στο εξώφυλλο της σατιρικής εφημερίδας Charlie Hebdo προκαλώντας ποικίλες αντιδράσεις...
Αν θα μπορούσα να απαντήσουμε θετικά στην αρχική μου απορία ίσως να βρισκόμαστε σε δρόμο σωστό. Ίσως η Ελλάδα να προχωρούσε στο δρόμο μιας κανονικής χώρας... 
ΥΓ. Τι σκέφτεστε; Γνωστό δημοσιογράφο του Ηρακλείου. Αν συνεχίζει να είναι απογοητευμένος να διαβάσει δυνατά... Νίκο Χουντή. Θα ακούσει τις σκέψεις του και θα ηρεμήσει...
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου