Τετάρτη, 8 Απριλίου 2015

Ο Γολγοθάς της ΕΑΣΗ

γράφει ο Κώστας Καράτζης
 
Η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Ηρακλείου με τα 4 υποκαταστήματα, τους 170 Συνεταιρισμούς, τα 22.500 φυσικά μέλη, τους 45.000 συναλλασσομένους παραγωγούς, με ετήσιο τζίρο 40-50 εκατ. ευρώ, την τεράστια αστική περιουσία (φιλέτα), βιομηχανικές μονάδες τυποποίησης ελαιόλαδου, ξυδιού, κρασιού και επιτραπέζιων σταφυλιών. Με διαγραμμένες όλες τις ληξιπρόθεσμες οφειλές από την Πολιτεία κατά το έτος 2000, βρίσκεται σήμερα σε απελπιστική κατάσταση και οδηγείται σε τραγικό αδιέξοδο.

Η εικόνα και η κατάσταση της πάλαι ποτέ κραταιάς Ένωσης αποδομήθηκε μέσα σε μια δεκαετία από μια πολλά υποσχόμενη διοίκηση η οποία με το πρόσχημα της ανάπτυξης κατάφερε:

Να φτάσει το τραπεζικό χρέος από τα 10 περίπου εκ. ευρώ που ήταν στην Αγροτική Τράπεζα, στα 58 εκμετά την μεταφορά στην Πειραιώς και τούτο παρά τους αρνητικούς ισολογισμούς

Να εκποιηθεί σημαντική αστική ακίνητη περιουσία
 
Να υπερκοστολογηθούν έργα του επενδυτικού προγράμματος με απευθείας αναθέσεις και εικονικούς διαγωνισμούς

Να λεηλατηθούν οι αγροτικές επιδοτήσεις των παραγωγών εισπράττοντας παράνομα υπερβολικές παρακρατήσεις καθ’ υπέρβαση του τιμολογίου της ΠΑΣΕΓΕΣ

Να υπεξαιρεθούν από το ταμείο της οργάνωσης σύμφωνα με τη λογιστική αποτύπωση 14 εκ. ευρώ με δεδομένο ότι τα περισσότερα αφορούσαν εικονικές συναλλαγές και σχεδόν όλα τα υπόλοιπα ευνοϊκές παρατραπεζικές διευκολύνσεις. Από αυτά τα 14 εκατ. τα δυο εκατ. αφορούν επιταγές εξυπηρέτησης (χωρίς εμπορικό αντικείμενο συναλλαγής άρα μαϊμού) και το 1,8 εκατ. αφορά αξία ελαιόλαδου και είναι το φέσι της Ελαιουργικής στην ένωση την περίοδο που το ίδιο πρόσωπο διοικούσε και τις δυο οργανώσεις.

Να συσσωρευτούν σε μια εποχή «παχιών αγελάδων» υποχρεώσεις ύψους 19 εκ. ευρώ σε ΙΚΑ- Δημόσιο- Εργαζόμενους- Παραγωγούς, προμηθευτές και λοιπούς συναλλασσόμενους. Ενδεχομένως να προκύψουν και άλλοι χρεωστικοί λογαριασμοί από τα εγγυημένα δάνεια των παραγωγών στην Πειραιώς, από φορολογικά πρόστιμα (υπόθεση εικονικών τιμολογίων για την οποία υπάρχει τελεσίδικη καταδίκη του Εφετείου Κρήτης), καθώς επίσης αγωγές και κατασχέσεις πρώην συνεργατών και εργαζομένων.

Να πέσει ο τζίρος της οργάνωσης από τα 40 – 50 εκ. ευρώ το χρόνο, στα 4-5.

Να κλείσουν 3 υποκαταστήματα και η δραστηριότητα χονδρικής και λιανικής των σούπερ μάρκετ

Να μειωθεί το προσωπικό των εργαζομένων στα 89 άτομα και να μη δικαιολογείται ούτε αυτό σε σχέση με τον σημερινό τζίρο.

Συνολικά να συσσωρευτεί ένα χρέος που υπερβαίνει τα 80 εκατομμύρια και το οποίο υπολείπεται της καθαρής θέσης της οργάνωσης ακόμα και αν σήμερα εκποιηθεί όλη η ακίνητη και κινητή περιουσία.

Η παλινωδία του Ν.4015 σε συνδυασμό με την υπερχρηματοδότηση της Τράπεζας και την ληστεία των επιδοτήσεων συνέτειναν στην παράταση της θητείας μιας αμαρτωλής διοίκησης, που χωρίς εκλογές από το 2007 διατηρεί την εξουσία εις βάρος των παραγωγών, των εργαζομένων και συνολικά όλης της τοπικής κοινωνίας.

Ουσιαστικός έλεγχος για τα πεπραγμένα δεν έγινε ποτέ, απόδοση ευθυνών για οικονομικά σκάνδαλα δεν έγινε ποτέ, τιμωρία των υπαιτίων δεν υπήρξε ποτέ.

Η Ένωση από μηχανισμός στήριξης παραγωγών και καταναλωτών εξελίχθηκε σε παραμάγαζο εξυπηρέτησης πολιτικών σκοπιμοτήτων και πελατειακών σχέσεων.

Καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι πίσω από τα σκανδαλώδη καθεστώτα του συνεταιριστικού κινήματος υπήρχε πολιτική στήριξη και κάλυψη.

Καθόλου τυχαίο ότι σε ανώτερο επίπεδο οι εκλεχτοί «αγροτοπατέρες» χρηζότανε από τα πολιτικά κόμματα που είχαν την κυριαρχία σε τομέα.

Αναπόφευκτα λοιπόν βγήκε κάποια στιγμή ο λογαριασμός τον οποίο δεν πλήρωσαν τα πολιτικά κόμματα που ασκούσανε εξουσία, αλλά καλούνται να τον πληρώσουν οι αφελείς παραγωγοί. Θα τον πληρώσουν ούτως ή άλλως αφού κατέρρευσαν οι συνεταιριστικές οργανώσεις ως μηχανισμοί στήριξης και προστασίας του αγροτικού εισοδήματος.

Η τράπεζα Πειραιώς η οποία σήμερα μας αντιμετωπίζει ως αναξιόπιστο πελάτη, χρεώνεται κατά βάση τον αδικαιολόγητο υπερδανεισμό μιας προβληματικής επιχείρησης, παρατείνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τη θητεία μιας προβληματικής διοίκησης η οποία σε διαφορετική περίπτωση θα είχε καταρρεύσει νωρίτερα. Σε αυτόν τον υπερδανεισμό με εχέγγυο την μεγάλη αστική περιουσία και ένα ποσό πέντε εκατ. ευρώ ετησίως (από τις παράνομες παρακρατήσεις των επιδοτήσεων), σαφώς υπήρξε δόλος.

Γι’ αυτούς τους λόγους επιβάλλεται σήμερα η τράπεζα ως βασικός πιστωτής να αναλάβει τις ευθύνες της για τη σωτηρία της ένωσης κάτι που βεβαίως είχε υποσχεθεί και εντελώς ξαφνικά αναίρεσε. Ας μη ξεχνάμε ότι η νέα δανειακή σύμβαση είχε υποβληθεί στην ένωση και έχει εγκριθεί από τη Γενική Συνέλευση των αντιπροσώπων πριν την μετατροπή της Ένωσης σε ΑΕΣ. Πέρασε ένας ολόκληρος χρόνος με πρόσχημα τις εκκρεμότητες κάποιων ακινήτων στο κτηματολόγιο για να μας ανακοινώσει ότι δεν μπορεί να τηρήσει τα υποσχεθέντα.

Όλη αυτή η καθυστέρηση έχει επιδεινώσει την απαξίωση της οργάνωσης και τις αντιπαραθέσεις του συνόλου των συναλλαζομένων με αυτήν.

Τους παραγωγούς που δεν έχουν πληρωθεί τα προϊόντα τους εδώ και αρκετά χρόνια και αντιμετωπίζουν βιοποριστικό πρόβλημα, να απειλούν ακόμη και με χειροδικίες,

Τους εργαζόμενους σε απεργίες διαρκείας που εξελίσσονται ακόμη και σε επίσχεση εργασίας,

Τους προμηθευτές να έχουν βάλει εμπάργκο και να έρχονται εφόδια με το σταγονόμετρο,

Τα εξώδικα και οι δικαστικές αποφάσεις να παίρνουν μορφή χιονοστιβάδας,

Την ΔΕΗ να κόβει κάθε τόσο το ρεύμα στις βιομηχανικές μονάδες με ευπαθή προϊόντα όπως το κρασί γιατί το χρέος ξεπερνά τις 500.000,

Τους μεγάλους συνεταιρισμούς πλήρως αποστασιοποιημένους όχι απλώς με την πλάτη γυρισμένη στη μητρική οργάνωση αλλά και ανταγωνιστές στην ενεργοποίηση των επιδοτήσεων

Τρία υποκαταστήματα κλειστά

Οι εκκρεμότητες στο Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία να έχουν στερήσει την φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα ενώ εκκρεμούν και ποινικές διώξεις στα μέλη του προεδρείου της περιόδου εκείνης.

Η όποια λειτουργία της οργάνωσης αυτά τα τελευταία χρόνια να γίνεται τυπικά μέσω της θυγατρικής «Α. Ε Σουλτένωσης» η οποία ελέγχεται αποκλειστικά από την ένωση αλλά ως εγγυήτρια αυτής θα συμπαρασυρθεί αναπόφευκτα κάποια στιγμή.

Η τελευταία αναδίπλωση- αναθεώρηση της τράπεζας σε ότι αφορά την επαναχρηματοδότηση για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και την εξασφάλιση κεφαλαίου κίνησης, προκαλεί πιεστικά αδιέξοδα που οδηγούν αναπόφευκτα σε εκκαθάριση.

Από τα 17 εκατ. + 1,5 κεφάλαιο κίνησης που είχε η ίδια υποσχεθεί, τώρα μας προτείνει την προπτωχευτική διαδικασία της υπαγωγής στο άρθρο 106 παρ.β.

Λίγο πολύ να τα βγάλουμε πέρα μόνοι μας παραχωρώντας τα έσοδα του ΟΣΔΕ, την αξία των αποθεμάτων κρασιού και τα ενοίκια με παράλληλη αναστολή πληρωμής δόσεων του δικού της χρέους για μια πενταετία και χορήγηση δυο εκατ. ως κεφάλαιο κίνησης. Δεν λαμβάνει όμως υπόψη της ότι αυτά τα έσοδα θα εισπραχθούν τέλος του χρόνου ίσως και πέραν αυτού και η μηχανή δεν κάνει επανεκκίνηση χωρίς καύσιμα. Δεν λαμβάνει επίσης υπόψη ότι η αποπληρωμή του τραπεζικού χρέους ακόμη και πέραν της πενταετίας δεν είναι διαχειρίσιμη με τα οικονομικά δεδομένα της οργάνωσης όταν έχει βγει έξω από την αγορά του ελαιόλαδου λόγω ρευστότητας και η εξασφάλιση πρώτης ύλης για παραγωγή κρασιού δεν θα είναι πλέον δεδομένη από τη νέα σαιζόν λόγω αναξιοπιστίας.

Η λύση που πρέπει να δοθεί κοινή συναινέσει πρέπει να στηρίζεται σε ένα business plan στα πλαίσια μιας αξιοπρεπούς και βιώσιμης λύσης.

Αξιοπρεπούς σε ότι αφορά την εφάπαξ εξόφληση των προϊόντων των παραγωγών, των δεδουλευμένων του προσωπικού, τα οποία δεν είναι διαπραγματεύσιμα να υπαχθούν σε μακροπρόθεσμη ρύθμιση με απόφαση δικαστηρίου.

Η διευθέτηση των μεγάλων υποχρεώσεων σε ασφαλιστικά ταμεία, δημόσιο και λοιπές υπηρεσίες μπορεί να υπαχθεί σε μακροπρόθεσμη ρύθμιση 100 και πλέον δόσεων αν και το ιδανικό σενάριο θα ήταν η εφάπαξ εξόφληση με τη διαγραφή 2.5 εκατ. από πρόστιμα και προσαυξήσεις.

Βιώσιμη σε ότι αφορά την εξόφληση του μεγάλου τραπεζικού χρέους η οποία πρέπει να περιλαμβάνει είτε άμεσο κούρεμα του 50% της συνολικής οφειλής, είτε περίοδο χάριτος μιας πενταετίας με πάγωμα και εξόφληση σε βάθος είκοσι και πλέον ετών με χαμηλό ή μηδενικό επιτόκιο. Παράλληλα με την εξασφάλιση κεφαλαίων κίνησης σε αλληλόχρεο λογαριασμό.

Συνεπώς το κεφάλαιο επαναχρηματοδότησης σε αυτή τη φάση δεν μπορεί να είναι μικρότερο των 5 με 6 εκατ.

Η ένωση υστέρησε σε διορθωτικές κινήσεις οι οποίες θα μείωναν δραστικά τις λειτουργικές της δαπάνες ξεκινώντας από τη μισθοδοσία η οποία παραμένει σε υψηλά επίπεδα σε σχέση με τη γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Δυόμισι εκατομμύρια σε αμοιβές προσωπικού και άλλα δυόμιση σε λοιπά λειτουργικά έξοδα δεν καλύπτονται από ένα τζίρο πέντε εκατομμυρίων εκ των οποίων τα δυο προέρχονται από τις επιδοτήσεις.

Οι ευθύνες της σημερινής διοίκησης σε ότι αφορά τη διαχείριση της κρίσης είναι αναμφισβήτητα τεράστιες.

Το Διοικητικό Συμβούλιο έχει τυπικά και ουσιαστικά την ευθύνη για την πορεία της οργάνωσης αλλά δυστυχώς δεν έχουν όλα τα μέλη της διοίκησης ρόλο σε αυτή την προσπάθεια.

Το προεδροκεντρικό καθεστώς εξουσίας στην ένωση έχει παράδοση και καλά κρατεί. Ο πρόεδρος είτε δεν μπορεί είτε δεν θέλει είτε έχει άλλα σχέδια στο μυαλό του. Μια λειτουργία που στηρίζεται στο ψέμα, την υποκρισία, σε θολά τοπία και σκιές δε μπορεί να εγγυηθεί την επιβίωση αυτής της οργάνωσης. Ζήτησα την παραίτηση του σε συνεδρίαση του Δ. Σ. προκειμένου να αποκατασταθεί η αξιοπιστία, να υπάρχει πλήρης διαφάνεια και να δημιουργηθεί μια καινούργια αφετηρία στην προσπάθεια επαναδιαπραγμάτευσης με την τράπεζα. Δυστυχώς η πρόταση μου δεν έτυχε αποδοχής μέσα στο όργανο. Ζητώ διαρκώς από τον Ιούνιο του 2012 που επανήλθα στη διοίκηση ως πρώτος αναπληρωματικός να προχωρήσουν εξ ημών οι διορθωτικές κινήσεις για τον εξορθολογισμό και την οικονομική εξυγίανση της οργάνωσης αλλά εις μάτην με αποτέλεσμα να κλείσει και η χρήση του 2014 με αρνητικό πρόσημο.

Έχουν πληρωθεί αρκετές χιλιάδες μέχρι σήμερα σε μελέτες βιωσιμότητας που δεν εφαρμόστηκαν και τώρα παραγγέλλεται άλλη μια κόστους 50 χιλ.

Εξαντλούνται όλα τα χρονικά περιθώρια για να οδηγηθεί η ιστορική ένωση σε εκκαθάριση μέσα από συνθήκες εξευτελισμού, ταπείνωσης και απαξίωσης, προφανώς για να μη νοιαστεί στο τέλος κανείς.

Όλα αυτά τα θέματα με τις τρέχουσες εξελίξεις πρέπει να τεθούν στην κρίση μιας έκτακτης Γενικής Συνέλευσης πριν τις εκλογές οι οποίες σαφώς και βάσει του νόμου πρέπει να πραγματοποιηθούν έως τις 30 Ιουνίου.

Η πολιτεία οφείλει να πάρει θέση σε όλη αυτή την κατάσταση με θεσμικές παρεμβάσεις ούτως ώστε να υπάρξει υποχρεωτικός ουσιαστικός έλεγχος από δικαστική αρχή και να αποδοθεί δικαιοσύνη με παραδειγματισμό.

Μόνο τότε θα απομονωθούν τα τρωκτικά που λυμαίνονται το συνεταιριστικό κίνημα και μόνο τότε θα επανέλθουν οι παραγωγοί στις οργανώσεις τους.

Ο Κώστας Καράτζης είναι μέλος του Δ.Σ της ΕΑΣΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου