Τετάρτη, 16 Απριλίου 2014

Η νεανική δημοσιογραφία υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει !


Από την αρχή του προηγούμενου αιώνα το νεανικό – σχολικό έντυπο κυριαρχεί στη ζωή των νεαρών μαθητών της Κρήτης. Στις μέρες μας που ο δημόσιος λόγος έχει αρχίσει να φθίνει και  η παραπληροφόρηση “δίνει και παίρνει” είναι σημαντικό να υπάρχει μία σωστή διαπαιδαγώγηση στο σχολείο ώστε η νέα γενιά να είναι ικανή στον ουσιαστικό δημόσιο λόγο και την σωστή δημόσια γραφή.

Αυτό ακριβώς έρχεται να “διδάξει” η πολιτιστική κίνηση “Λευτέρης Δασκαλάκης” που πραγματοποιεί κάθε χρόνο την διεξαγωγή ενός ετήσιου διαγωνισμού δημοσιογραφικών δεξιοτήτων σε μαθητές της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Για το σχολικό έντυπο στο Ηράκλειο αλλά και για την πολιτιστική κίνηση “Λευτέρης Δασκαλάκης” μιλάει στα prosopakritis.gr ο εκπαιδευτικός Γιώργος Δασκαλάκης [1]




Τι ακριβώς είναι η κίνηση «Λευτέρης Δασκαλάκης»;
Πρόκειται για μία πολιτιστική κίνηση “Λευτέρης Δασκαλάκης” που δημιουργήθηκε την1 Μαρτίου 2012. Το όνομα δεν επιλέχτηκε τυχαία καθώς ο Λευτέρης Δασκαλάκης, ήταν ένας από τους πιο γνωστούς δημοσιογράφους στο Ηράκλειο που έφυγε από κοντά μας τρία χρόνια πριν δημιουργηθεί αυτή η κίνηση. Οι φίλοι του και οι παλιοί του συνάδελφοι ήθελαν να κάνουν μία πολιτιστική κίνηση που θα φέρει το όνομα του Λευτέρη για να καλυφθεί ένα κενό που άφησε ο απροσδόκητος χαμός του.

Ποιες είναι οι δράσεις της;
Η κυριότερη δράση της είναι ο διαγωνισμός δημοσιογραφικών δεξιοτήτων που φέτος πραγματοποιείται για τρίτη χρονιά. Υπάρχουν αντίστοιχοι πανελλήνιοι διαγωνισμοί – όπως της Εφημερίδας των Νέων ή του ιδρύματος Μπότση – που ζητούν από τα παιδιά να στείλουν τα γραπτά τους. Εμείς αντίθετα, επειδή ακριβώς έχουμε ως σημείο αναφοράς την τοπική κοινωνία μας ενδιαφέρει να δώσουμε στα παιδιά το έναυσμα, τα ερεθίσματα αλλά και την τεχνογνωσία ώστε να μπορέσουν να καλλιεργήσουν τόσο στην ιδέα όσο και στην πράξη το σχολικό έντυπο. Η προσπάθειά μας αυτή, πλαισιώθηκε φέτος, και με μία εκπομπή που παρουσιάζω στο Studio 19, 101,9 fm με αντικείμενο την προβολή των σχολικών εντύπων του κάθε σχολείου. Εκεί οι ίδιοι μαθητές αλλά και οι καθηγητές που είναι υπεύθυνοι του σχολικού εντύπου παίρνουν τον λόγο και μας διηγούνται την εμπειρία τους με το έντυπο.
 

Κάθε πότε διεξάγονται οι διαγωνισμοί;
Μια φορά το χρόνο. Ανοίγει κάθε αρχή του σχολικού έτους με μια ημερίδα, η οποία περιλαμβάνει την τεχνογνωσία, τις ιδέες και τον τρόπο της υλοποίησης. Στη συνεχεία ορίζουμε μια προθεσμία συνήθως μέχρι το τέλος Μαρτίου και αμέσως μετά συνεδριάζει η επιτροπή αξιολογώντας τα γραπτά. Η επιτροπή απαρτίζεται κυρίως από εκπαιδευτικούς, δημοσιογράφους και ανθρώπους των γραμμάτων. Τον Μάιο γίνεται η τελετή απονομής.



Τι είδους θέματα μπαίνουν στα σχολικά έντυπα;
Υπάρχουν τέσσερις κατηγορίες θεμάτων. Η πρώτη είναι το έντυπο του σχολείου, η εφημερίδα ή το περιοδικό. Η ομαδική δουλειά που καθρεπτίζει κάθε σχολείο. Οι άλλες τρεις κατηγορίες είναι ατομικές ή μικρών ομάδων και αφορούν το ρεπορτάζ, τη συνέντευξη και το φωτορεπόρταζ.

 

"Ιδιαίτερα ευφάνταστες είναι οι συνεντεύξεις που παίρνουν οι μαθητές"


Υπάρχει συμμετοχή από τους μαθητές;
Ασφαλώς και υπάρχει και στις τέσσερις κατηγορίες, με το ρεπορτάζ βέβαια να έχει μικρότερη συμμετοχή καθώς είναι και το δυσκολότερο κομμάτι. Αυτό που διευκολύνει τα περισσότερα παιδιά, από μαθητές του δημοτικού έως και μαθητές λυκείου, είναι η συνέντευξη. Μάλιστα είναι ιδιαίτερα ευφάνταστες πολλές φορές καθώς οι μαθητές παίρνουν συνέντευξη από τους πάντες από τον Θεό, τον Χριστό μέχρι και τον ίδιο τους τον εαυτό. Είναι άκρως ενδιαφέροντες οι συγκεκριμένες συνεντεύξεις.


Τι προσφέρει στους μαθητές η ενασχόλησή τους με το σχολικό έντυπο;
Τα παιδιά έρχονται κοντά στο δημόσιο λόγο και τη δημόσια γραφή. Όχι όμως υπό την επαγγελματική έννοια, εξάλλου σκοπός μας δεν είναι να δημιουργήσουμε μικρούς δημοσιογράφους. Στα πλαίσια αυτά είμαστε πολύ ευχαριστημένοι, αφού υπάρχουν παιδιά με αφορμή τον διαγωνισμό που φωτογράφισαν διάφορα θέματα, κόλλησαν τη λεζάντα από κάτω και παρήγαγαν εξαιρετικά φωτορεπορταζ. Μας ενδιαφέρουν οι παιδαγωγικοί όροι της συμμετοχής αυτής της ιστορίας. Να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά με την ιδέα του δημόσιου λόγου και της γραφής. Την ουσία της δημοσιογραφίας.


Υπάρχουν ταλέντα δηλαδή;
Και βέβαια υπάρχουν, απλώς ο στόχος μας δεν είναι να ξεχωρίσουμε τα ταλέντα. Είναι να δώσουμε τα ερεθίσματα και από εκεί πέρα το κάθε παιδί να βρει το δρόμο του.


Άρα, αυτό είναι το κίνητρο που τους δίνετε;
Το σημαντικότερο για εμάς είναι η συμμετοχή και όχι τόσο η διάκριση. Ειδικά από τα παιδιά που βρίσκονται μακριά από το κέντρο του Ηρακλείου. Αυτός είναι ο ποιοτικός στόχος που βάζουμε, να καταφέρουμε να αναδείξουμε δουλειές παιδιών που ζουν σε χωριά του νομού.

 

"Η νεανική δημοσιογραφία υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει, ανεξάρτητα"


Μπορεί να ανθίσει η νεανική δημοσιογραφία στο Ηράκλειο;
Η νεανική δημοσιογραφία υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει, ανεξάρτητα από το πόσο το ξέρουμε ή πόσο το προβάλλουμε. Δυστυχώς, η επικοινωνία της νεανικής δημοσιογραφίας με την τοπική κοινωνία δεν είναι καλή. Τις περισσότερες φορές δεν γίνεται γνωστό η έκδοση ενός σχολικού εντύπου. Το γνωρίζουν μόνο οι μαθητές, οι γονείς και οι καθηγητές. Αυτό είναι πέρα για πέρα άδικο, διότι τα παιδιά παρουσιάζουν εξαιρετικές δουλείες που κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε ακόμα και με πρωτοβουλίες του δήμου να έχουν χώρο προβολής και καταγραφής, κι όχι να το “κόβουν” τα κανάλια. Αυτό που δεν έκανε κανένας φορέας της τοπικής κοινωνίας, ανέλαβε η κίνηση "Λεύτερης Δσκαλάκης". Πρέπει να σας πω επίσης, ότι το σχολικό έντυπο δεν είναι κάτι που δημιουργήθηκε τώρα. Αν ψάξουμε πίσω στην ιστορία θα δούμε ότι από τις αρχές του αιώνα έχουμε εξαιρετικά νεανικά έντυπα. Μάλιστα, συναντάμε άρθρα σπουδαίων ανθρώπων, όπως του Παντελή Πρεβελάκη, του Γιώργου Ανδρουλιδάκη κτλ


Ποιος ο ρόλος του σχολικού εντύπου στην κοινωνία;
Παίζουν καθοριστικό ρόλο στην εκπαίδευση των ατόμων μιας κοινωνίας και στη διαπαιδαγώγηση τους, ώστε να προφυλάσονται από φαινόμενα βίας, ρατσισμού και όλα τα παθογενή φαινόμενα που μαστίζουν μια κοινωνία. Είναι ο πιο αποτελεσματικός μηχανισμός, γιατί ένα παιδί που γράφει, θα πρέπει αρχικά να σκεφτεί και να συζητήσει. Είναι ο καλύτερος τρόπος να διαμορφώσει απόψεις συμβατές με το κοινωνικό σύνολο και όχι εχθρικές προς αυτό. Αυτό είναι το καθοριστικό γεγονός που αφορά τους δήμους και αν θέλουν οι υποψήφιοι ας λάβουν σοβαρά υπ’ όψιν τους το θέμα του πολιτισμού. Ας πάψουν να το θεωρούν μια πολυτέλεια ή σαν ένα μάθημα που πρέπει να διαβάσουμε πολύ. Είναι βασικό συστατικό της δομής της κοινωνίας. Η ουσία και τα προβλήματα μιας κοινωνίας εξαρτώνται άμεσα από το βαθμό της πολιτιστικής δραστηριότητας, την παραγωγή πολιτισμού ειδικά στις μικρές ηλικίες.

Ποια θα είναι η εξέλιξη του συλλόγου τα επόμενα χρόνια;
Ο στόχος μας είναι ο διαγωνισμός να γίνει παγκρήτιος, αντιμετωπίζοντας την Κρήτη σαν μια ενιαία γεωγραφική ενότητα. Θέλουμε να σπάσει αυτός ο πολύ άσχημος πολιτιστικός διαχωρισμός ανατολικής και δυτικής Κρήτης, αυτοί είναι γεωγραφικοί χαρακτηρισμοί. Δεν αφορούν την ιστορία και τον πολιτισμό και επικοινωνούνται και στα παιδιά με απαράδεκτο τρόπο.


[1] συνέντευξη στην Ειρήνη Καρκανάκη




για την προοδευτική πολιτιστική κίνηση "Λευτέρης Δασκαλάκης", δείτε  ε δ ώ 


 
Από την αρχή του προηγούμενου αιώνα το νεανικό – σχολικό έντυπο κυριαρχεί στη ζωή των νεαρών μαθητών της Κρήτης. Στις μέρες μας που ο δημόσιος λόγος έχει αρχίσει να φθίνει και  η παραπληροφόρηση “δίνει και παίρνει” είναι σημαντικό να υπάρχει μία σωστή διαπαιδαγώγηση στο σχολείο ώστε η νέα γενιά να είναι ικανή στον ουσιαστικό δημόσιο λόγο και την σωστή δημόσια γραφή.
Αυτό ακριβώς έρχεται να “διδάξει” η πολιτιστική κίνηση “Λευτέρης Δασκαλάκης” που πραγματοποιεί κάθε χρόνο την διεξαγωγή ενός ετήσιου διαγωνισμού δημοσιογραφικών δεξιοτήτων σε μαθητές της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Για το σχολικό έντυπο στο Ηράκλειο αλλά και για την πολιτιστική κίνηση “Λευτέρης Δασκαλάκης” μιλάει στα prosopakritis.gr ο εκπαιδευτικός Γιώργος Δασκαλάκης.
Τι ακριβώς είναι η κίνηση «Λευτέρης Δασκαλάκης»;
Πρόκειται για μία πολιτιστική κίνηση “Λευτέρης Δασκαλάκης” που δημιουργήθηκε την1 Μαρτίου 2012. Το όνομα δεν επιλέχτηκε τυχαία καθώς ο Λευτέρης Δασκαλάκης, ήταν ένας από τους πιο γνωστούς δημοσιογράφους στο Ηράκλειο που έφυγε από κοντά μας τρία χρόνια πριν δημιουργηθεί αυτή η κίνηση. Οι φίλοι του και οι παλιοί του συνάδελφοι ήθελαν να κάνουν μία πολιτιστική κίνηση που θα φέρει το όνομα του Λευτέρη για να καλυφθεί ένα κενό που άφησε ο απροσδόκητος χαμός του.
- See more at: http://www.prosopakritis.gr/faces/%ce%b3%ce%b9%cf%8e%cf%81%ce%b3%ce%bf%cf%82-%ce%b4%ce%b1%cf%83%ce%ba%ce%b1%ce%bb%ce%ac%ce%ba%ce%b7%cf%82/#sthash.loGq1ovc.dpuf
Από την αρχή του προηγούμενου αιώνα το νεανικό – σχολικό έντυπο κυριαρχεί στη ζωή των νεαρών μαθητών της Κρήτης. Στις μέρες μας που ο δημόσιος λόγος έχει αρχίσει να φθίνει και  η παραπληροφόρηση “δίνει και παίρνει” είναι σημαντικό να υπάρχει μία σωστή διαπαιδαγώγηση στο σχολείο ώστε η νέα γενιά να είναι ικανή στον ουσιαστικό δημόσιο λόγο και την σωστή δημόσια γραφή.
Αυτό ακριβώς έρχεται να “διδάξει” η πολιτιστική κίνηση “Λευτέρης Δασκαλάκης” που πραγματοποιεί κάθε χρόνο την διεξαγωγή ενός ετήσιου διαγωνισμού δημοσιογραφικών δεξιοτήτων σε μαθητές της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Για το σχολικό έντυπο στο Ηράκλειο αλλά και για την πολιτιστική κίνηση “Λευτέρης Δασκαλάκης” μιλάει στα prosopakritis.gr ο εκπαιδευτικός Γιώργος Δασκαλάκης.
Τι ακριβώς είναι η κίνηση «Λευτέρης Δασκαλάκης»;
Πρόκειται για μία πολιτιστική κίνηση “Λευτέρης Δασκαλάκης” που δημιουργήθηκε την1 Μαρτίου 2012. Το όνομα δεν επιλέχτηκε τυχαία καθώς ο Λευτέρης Δασκαλάκης, ήταν ένας από τους πιο γνωστούς δημοσιογράφους στο Ηράκλειο που έφυγε από κοντά μας τρία χρόνια πριν δημιουργηθεί αυτή η κίνηση. Οι φίλοι του και οι παλιοί του συνάδελφοι ήθελαν να κάνουν μία πολιτιστική κίνηση που θα φέρει το όνομα του Λευτέρη για να καλυφθεί ένα κενό που άφησε ο απροσδόκητος χαμός του.
- See more at: http://www.prosopakritis.gr/faces/%ce%b3%ce%b9%cf%8e%cf%81%ce%b3%ce%bf%cf%82-%ce%b4%ce%b1%cf%83%ce%ba%ce%b1%ce%bb%ce%ac%ce%ba%ce%b7%cf%82/#sthash.loGq1ovc.dpuf
Από την αρχή του προηγούμενου αιώνα το νεανικό – σχολικό έντυπο κυριαρχεί στη ζωή των νεαρών μαθητών της Κρήτης. Στις μέρες μας που ο δημόσιος λόγος έχει αρχίσει να φθίνει και  η παραπληροφόρηση “δίνει και παίρνει” είναι σημαντικό να υπάρχει μία σωστή διαπαιδαγώγηση στο σχολείο ώστε η νέα γενιά να είναι ικανή στον ουσιαστικό δημόσιο λόγο και την σωστή δημόσια γραφή.
Αυτό ακριβώς έρχεται να “διδάξει” η πολιτιστική κίνηση “Λευτέρης Δασκαλάκης” που πραγματοποιεί κάθε χρόνο την διεξαγωγή ενός ετήσιου διαγωνισμού δημοσιογραφικών δεξιοτήτων σε μαθητές της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Για το σχολικό έντυπο στο Ηράκλειο αλλά και για την πολιτιστική κίνηση “Λευτέρης Δασκαλάκης” μιλάει στα prosopakritis.gr ο εκπαιδευτικός Γιώργος Δασκαλάκης.
Τι ακριβώς είναι η κίνηση «Λευτέρης Δασκαλάκης»;
Πρόκειται για μία πολιτιστική κίνηση “Λευτέρης Δασκαλάκης” που δημιουργήθηκε την1 Μαρτίου 2012. Το όνομα δεν επιλέχτηκε τυχαία καθώς ο Λευτέρης Δασκαλάκης, ήταν ένας από τους πιο γνωστούς δημοσιογράφους στο Ηράκλειο που έφυγε από κοντά μας τρία χρόνια πριν δημιουργηθεί αυτή η κίνηση. Οι φίλοι του και οι παλιοί του συνάδελφοι ήθελαν να κάνουν μία πολιτιστική κίνηση που θα φέρει το όνομα του Λευτέρη για να καλυφθεί ένα κενό που άφησε ο απροσδόκητος χαμός του.
- See more at: http://www.prosopakritis.gr/faces/%ce%b3%ce%b9%cf%8e%cf%81%ce%b3%ce%bf%cf%82-%ce%b4%ce%b1%cf%83%ce%ba%ce%b1%ce%bb%ce%ac%ce%ba%ce%b7%cf%82/#sthash.loGq1ovc.dpuf

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου